Monday, November 18, 2013

Mengapa????

Assalamualaikum

Pada 16 Nov yang lalu Sek Kebangsaan Bukit Kemuning 2 telah mengadakan hari Anugerah Kecemerlangan. Alhamdulillah segala puji pagi ALLAH yang telah memberi segala nikmat dan rahmat kepada saya sebagai hambanya yang lemah. Salah seorang murid netball kesayangan saya telah mendapat Tokoh Murid untuk sesi 2013.. Alhamdulillah terima kasih pada yang telah memberi kepercayaan dan sokongan ini. Elis awak memang layak anugerah ini....

Namun pada masa yang sama ada seorang ibubapa penjaga telah berjumpa dengan guru besar dan menyatakan bahawa anak ini tidak layak akan anugerah ini sebab tidak mempunyai rekod pelajaran yang cemerlang dan yang layak menggondol anugerah ini adalah anak beliau kerana anak dia juga telah menyertai coral speaking hingga peringkat daerah Klang..  
Maaf ye.. tuan/puan murid ini bukan sahaja telah berjaya mengekalkan kecemerlangan dalam pelajaran malahan kokurikulum...  saya akan senaraikan mengapakah anak ini layak mendapat tokoh murid.
1. Peperiksaan pertengahan tahun 5A
2. Percubaan 4A 1B
3. UPSR 5A
* Elis tidak pernah dapat 3A walaupun kebanyakkan masanya adalah di padang.

Kokurikulum
1. Pen Pengawas Pusat Sumber dan telah dianugerahi sijil pengawas perpustakaan yang cemerlang
2. Setiausaha TKRS dan berpangklat koperal. ( Untuk mendapat pangkat ini Elis perlu mengikuti kursus )
3. Setiausaha bola jaring
4. Kejayaan Elis dalam bola jaring tidak dapat disangkal lagi.. sijil yang beliau terima merupakan yang tertinggi iaitu Johan International ( Netball Penang USM 2013)
* Johan MSSD Klang ( Mendapat Penghadang Terbaik)
* Johan MSSS
* Naib Johan MSSM
* Johan Open MBPJ 2013
* Johan Penang International Netball
( Elis juga telah mengikuti beberapa program yang lain.. rasanya cukuplah saya nyatakan yang ini dahulu)
Alangkah sedihnya hati saya apabila pada peringkat awal nama Elis tidak di calonkan dalam mana-mana kategori anugerah atas alasan dia mendapat 4A 1B.
Kawan-kawan kebanyakkan masa Elis adalah di padang dan membantu sekolah menaikkan nama sekolah dan pada masa yang sama dia juga berusaha mengekalkan kecemerlangan dalam pelajaran. Bayangkanlah selama 2 bulan dia di padang.. 4A 1B masih lagi cemerlang. 
Bapanya tidak membenarkan dia mengikuti aktiviti ini kerana alasan UPSR.. tetapi saya telah berjumpa beberapa kali dengan ayahnya dan meminta kebenaran untuk dia mengikuti latihan. Saya dan beberapa rakan guru telah berjumpa dan mempertahankan nama Elis..
sedangkan anak tadi ibu bapa tadi tidak perlu bersusah seperti Elis dia hanya masuk sehingga ke peringkat daerah sahaja.. seterusnya dia belajar.. saya tidak nafikan anaknya cemerlang dalam akademik tetapi bagi saya masih lagi tidak mampu menandingi ELIS yang mampu melaksanakan dua kerja serentak...
Sekian.... Luahan rasa seorang guru....

No comments:

Post a Comment