Thursday, August 27, 2009

Hujan

Dari semalam hujan turun tak berhenti-henti. Bagi saya hujan ni memberi rahmat yang amat besar antaranya memudahkan saya kerana tak perlu siram pokok-pokok yang ada dalam kebun mini di belakang rumah. Saya ada mengusahakan kebun, saiznya kecil aje adalah sikit untuk keperluan harian saya. Sekurang-kurangnya saya tak perlu nak beli serai, daun pandan, daun kunyit dan cili. Semalam baru tanam pokok cili besar. Hari hujan ni, harap-harap tumbuhlah dengan cepat. Saya tanam pokok-pokok tersebut tanpa menggunakan baja kimia semuanya secara semulajadi. Saya hanya menggunakan sumber alam yang tersedia sahaja seperti tanah, dan tahi lembu. Seboleh mungkin saya mahu mengusahakan secara organik. En hazrin pernah terangkan tanaman secara organik sukar nak dibuatdan saya memang akui susah berbanding dengan orang lain yang menanam pokok dan menabur baja. Kalau ada masa saya akan ambil gambar kebun dan masukkan dalam blog ni. Pagi ni saya teringin nak ke kebun untuk merumput tapi kalau hujan tak berhenti tak bolehlah nampaknya. Kalau pergi tengah hari susah pulak sebab Rauf ada nanti dia berjalan-jalan kat jalan. Bimbang juga kereta lalu lalang. Hari ini dah hari jumaat, puasa pun dah masuk hari ke tujuh. Cuti juga dah nak habis. Hari selasa ni sekolah balik. Bila cuti terasa boring bila dah nak kerja terasa malas la pulak...

No comments:

Post a Comment